Životní situace

Životní situace




1. Životní situace (název)

Podání žádosti o územní souhlas


2. Základní informace k životní situaci

Umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit vliv jejich užívání na území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. Každý, kdo navrhuje vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, je povinen dbát požadavků uvedených v § 90 a být šetrný k zájmům vlastníků sousedních pozemků a staveb. Místo územního rozhodnutí stavební úřad vydá územní souhlas, pokud je záměr v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, poměry v území se podstatně nemění a záměr nevyžaduje nové nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu. Územní souhlas nelze vydat v případech záměrů posuzovaných ve zjišťovacím řízení, nebo pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí

3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Stavebník nebo jím zplnomocněná osoba

4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Oznámení podané na předepsaném formuláři - Žádost o územní souhlas, přílohy uvedené v části B formuláře a splnění následujícího: - záměr je v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, - poměry v území se podstatně nemění a záměr nevyžaduje nové nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu. Územní souhlas nelze vydat v případech záměrů posuzovaných ve zjišťovacím řízení, nebo pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí

5. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Osobní návštěvou, telefonickou nebo emailovou komunikací a podáním vyplněné žádosti

6. Na které instituci životní situaci řešit

Příslušným stavebním úřadem v katastrech města Třinec a v obcích Ropice a Vendryně je odbor stavebního řádu a územního plánování, oddělení stavebního řádu

7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Vedoucí oddělení stavebního řádu Jméno: Bc. Iveta Sikorová Kancelář: 228 Tel: 558 306 232 E-mail: iveta.sikorova@trinecko.cz Pracovníci stavebního úřadu - řeší stavby na svém katastru - Podnikatelské stavby: k. ú. Tyra, Český Puncov, Kojkovice, Tyra (i soukr. stavby) Jméno: Bc. Iveta Sikorová Kancelář: 271 Tel: 558 306 232 E-mail: iveta.sikorova@trinecko.cz k. ú. Třinec a Konská - území TŽ Jméno: Bc. Martina Bajerová Kancelář: 269 Tel: 558 306 226 E-mail: martina.bajerova@trinecko.cz k. ú. Oldřichovice, Nebory, Ropice, Vendryně, Horní a Dolní Líštná Jméno: Bc. Monika Lancová Kancelář: 206 Tel: 558 306 229 E-mail: monika.lancova@trinecko.cz k. ú. Konská, mimo TŽ, Lyžbice, Karpentná a Guty, Jméno: Ing. Pavel Kohut, Kancelář: 202 Tel: 558 306 228 E-mail: pavel.kohut@trinecko.cz - Stavby občanů k. ú. Oldřichovice, Ropice a Horní Líštná Jméno: Ing. Marek Labaj Kancelář: 224 Tel: 558 306 231 E-mail: marek.labaj@trinecko.cz k. ú. Vendryně a Nebory Jméno: Jana Veselá Kancelář: 225 Tel: 558 306 287 E-mail: jana.vesela@trinecko.cz k. ú. Konská Jméno: Mgr. Jana Pietrová, Tel: 558306238, E-mail: jana.pietrova@trinecko.cz, k. ú.Lyžbice, Dolní Líštná Jméno: Ing. Pavla Franková Kancelář: 203 Tel: 558 306 237 E-mail: pavla.frankova@trinecko.cz ,k. ú. Guty, Karpentná Jméno: Bc. Tereza Jochymková, Kancelář: 202, Tel. 558306235, E-mail: tereza.jochymkova@trinecko.cz, k. ú. Horní Líštná, Kojkovice, Český Punkov + speciální stavební úřad dopravní pro silnice II. a III. tříd a místní komunikace Jméno: Eva Vitásková Kancelář: 230 Tel: 558 306 236 E-mail: eva.vitaskova@trinecko.cz Úřední hodiny: Pondělí: 8:00 - 17:00 Středa: 8:00 - 17:00

8. Jaké doklady je nutné mít sebou

K žádosti o územní souhlas žadatel připojí přílohy uvedené v části B formuláře žádosti (příloha č. 7 k této vyhlášce). Grafické přílohy žádosti se přikládají ve dvou vyhotoveních.

9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Žádost musí být podána na předepsaném formuláři dle vyhl. č. 501/2006 Sb. o obecných požadavcích na využívání území a vyhl. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu. Formuláře k vytištění si můžete stáhnout z adresy: http://trinecko.cz/formulare/ - odkaz je třeba upravit na adresu konkrétního odboru nebo přímo odpovídajícího formuláře. Tiskopisy jsou rovněž k dispozici na odboru stavebního řádu a územního plánování

10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Vydání územního souhlasu podléhá správnímu poplatku, tyto jsou uvedeny v příloze č. 17 a 18 zák. č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích.

11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Je-li záměr v souladu s požadavky uvedenými v § 90, vydá stavební úřad územní souhlas se záměrem, a to do 30 dnů ode dne podání žádosti. Dojde-li však stavební úřad k závěru, že žádost nebo záměr nesplňuje podmínky pro vydání územního souhlasu, nebo mohou být přímo dotčena práva dalších osob kromě osob, které mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům nebo stavbám na nich a tyto pozemky mají společnou hranici s pozemkem, na kterém má být záměr uskutečněn; souhlas s navrhovaným záměrem musí být vyznačen na situačním výkresu; souhlas se nevyžaduje v případech stavebních záměrů uvedených v § 103, pokud nejsou umístěny ve vzdálenosti od společných hranic pozemků menší než 2 m, ledaže by s tím tyto osoby vyslovily souhlas, rozhodne usnesením o provedení územního řízení; toto usnesení se oznamuje pouze žadateli a nelze se proti němu odvolat.

12. Kteří jsou další účastnici (dotčeni) řešení životní situace
13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Podle povahy povolovacího procesu budou po vás požadovány doklady, např.: * souhlas orgánu územního plánování, zda umístění stavby je v souladu s cíli územního plánování * stanoviska vlastníků veřejné dopravní infrastruktury k možnosti a způsobu napojení stavby * závazná stanoviska dotčených orgánů * koordinované stanovisko * popis nebo dokumentace stavby * vyjádření, souhlasy účastníků řízení * kopie katastrální mapy a situační výkres současného stavu území se zakreslením stavebního pozemku, požadovaného umístění stavby s vyznačením vazeb a účinků na okolí, zejména vzdáleností od hranic pozemku a sousedních staveb * hodnocení o obsahu radonu ve stavbě nebo na pozemku * doložení vlastnického nebo jiného práva

14. Elektronická služba, kterou lze využít
15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., v platném znění, o územním plánování a stavebním řádu

16. Jaké jsou související předpisy

Prováděcí předpis k stavebnímu zákonu je: * vyhl. č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření

17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Územní souhlas nabývá právních účinků dnem doručení žadateli. Územní souhlas lze přezkoumat v přezkumném řízení, které lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy územní souhlas nabyl právních účinků. Rozhodnutí ve věci v přezkumném řízení v prvním stupni nelze vydat po uplynutí 15 měsíců ode dne, kdy územní souhlas nabyl právních účinků.

18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Přestupky občanů proti stavebnímu řádu Dle § 178 odst. 1 písm. a) se fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 76 provede činnosti, ke kterým je třeba územní rozhodnutí nebo veřejnoprávní smlouva nebo územní souhlas anebo regulační plán, za který lze dle § 178 odst. 3 písm. c) uložit pokutu do 500 000,- Kč. Dle § 178 odst. 1 písm. d) se fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že provede činnosti v rozporu s územním rozhodnutím nebo s veřejnoprávní smlouvou anebo regulačním plánem nahrazujícími územní rozhodnutí, nebo provede činnosti jimi zakázané, anebo provede činnosti v rozporu s územním souhlasem, za který lze dle § 178 odst. 3 písm. c) uložit pokutu do 500 000,- Kč. Správní delikty právnických osob nebo fyzických osob podnikajících podle zvláštních předpisů Dle § 180 odst. 1 písm. a) se právnická osoba a podnikajících fyzická osoba dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s § 76 provede činnosti, ke kterým je třeba územní rozhodnutí nebo veřejnoprávní smlouva nebo územní souhlas anebo regulační plán, za který se dle § 180 odst. 3 písm. c) uloží pokuta do 500 000,- Kč. Dle § 180 odst. 1 písm. d) se právnická osoba a podnikajících fyzická osoba dopustí správního deliktu tím, že provede činnosti v rozporu s územním rozhodnutím nebo s veřejnoprávní smlouvou anebo regulačním plánem nahrazujícími územní rozhodnutí, nebo provede činnosti jimi zakázané, anebo provede činnosti v rozporu s územním souhlasem, za který se dle § 180 odst. 3 písm. c) uloží pokuta do 500 000,- Kč.

19. Nejčastější dotazy

Jaké stavby nevyžadují žádné povolení? Stavby, které nevyžadují povolení stavebního úřadu, zjistíte kombinací § 79 (zde jsou uvedeny stavby, které nevyžadují územní projednání) a § 103 stavebního zákona (zde uvedené stavby nevyžadují ohlášení a stavební povolení). Stavby, které nevyžadují projednání se stavebním úřadem, musí být uvedeny v obou oddílech. Jak se provádí kolaudace stavby? Dokončenou stavbu, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení nebo byla prováděna na podkladě veřejnoprávní smlouvy nebo certifikátu vydaného autorizovaným inspektorem, lze užívat na základě oznámení stavebnímu úřadu nebo kolaudačního souhlasu. Oznámení postačí v případě staveb, které jejich stavebníci staví pro sebe a stavbu tak mohli ovlivnit od návrhu po realizaci. Na základě oznámení provádí stavební úřad závěrečnou kontrolní prohlídku. Kolaudační souhlas je nutný v případě staveb, jejichž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, např. nemocnice, škola, stavba pro obchod apod. Stavby, které byly povoleny do 31.12.2006, se kolaudují podle předcházejícího zákona, vydává se tedy kolaudační rozhodnutí. Jak řeší stavební zákon tzv. "černé stavby"? Při zjištění nepovolené stavby stavební úřad v souladu s ustanovením § 129 SZ zahajuje řízení o odstranění stavby a současně také projednává se stavebníkem přestupek nebo správní delikt. Odstranění nařizuje stavební úřad z moci úřední správním rozhodnutím vlastníku stavby nebo i nájemci. Zákon však připouští možnost, že nepovolená stavba může být dodatečně povolena, ale jen v tom případě, že žadatel doloží, že stavba není v rozporu se záměry územního plánování, není provedena na pozemku, kde je to zakázáno, není v rozporu s obecnými požadavky na výstavbu a žadatel požádá o dodatečné povolení stavby se všemi podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Co dělat v případě, že chcete změnit užívání stavby? Změna v účelu užívání stavby nebo její části (např. sklepu na garáž v rod. domě, obchodu na kadeřnictví apod.) je přípustná jen na základě písemného souhlasu stavebního úřadu. Stavební zákon v ustanovení o změně v užívání stavby pamatuje i na případy, které jsou svým způsobem problémové nebo se dotýkají práv třetích osob (restaurace, dílny). Takové případy se řeší ve správním řízení. Náležitosti žádosti o změnu v užívání stavby obsahuje vyhl. č. 526/2006 Sb. Má platný stavební zákon nějaké "novinky"? Novinkou jistě je veřejné projednání územního řízení, uvědomění účastníků řízení na úřední desce města a internetové úřední desce. Také v případě záměru stavět stavbu musí žadatel po podání žádosti o územní rozhodnutí nebo územní souhlas umístit na pozemku, kde chce stavět, informační ceduli o navrhované stavbě. Novým pojmem je také "autorizovaný inspektor". Jde o samostatnou vysoce odbornou osobu, která na základě smlouvy se stavebníkem vydává osvědčení, že navrhovaná stavba může být provedena, může dohlížet na provádění stavby a vydává odborný posudek pro vydání kolaudačního souhlasu. Příslušná řízení tím mohou být zkrácena. Nové se také může jevit provádění kontrolních prohlídek stavby, které provádí stavební úřad v průběhu provádění stavby. Plán kontrolních prohlídek stavby předkládá stavebník již při žádosti o stavební povolení, prohlídky by měly být stanoveny pro kontrolu určité etapy výstavby (např. založení stavby, před zakrytím těch částí, které po dokončení nejsou vidět apod.) Co se rozumí stavbou? Dle § 2 stavebního zákona se stavbou rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání. Dočasná stavba je stavba, u které stavební úřad předem omezí dobu jejího trvání. Stavba, která slouží reklamním účelům, je stavba pro reklamu. Změnami dokončené stavby je: * nástavba, kterou se stavba zvyšuje * přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojená s dosavadní stavbou * stavební úprava, při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby

20. Další informace

Obecné informace lze získat na internetových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz) v části Územní plánování a stavební řád. Informace můžete rovněž získat z letáku Občan a územní plánování, který vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování ve spolupráci s Ústavem územního rozvoje

21. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
22. Související životní situace a návody, jak je řešit

Navazující typ řízení u stavebního úřadu

23. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor stavebního řádu a územního plánování, oddělení územního plánování

24. Kontaktní osoba

Jméno: Ing. Věra Pindurová Telefon: 558306225 Mobil:774749851 Funkce: vedoucí odboru Jméno: Bc. Iveta Sikorová Telefon: 558306232 Mobil:774749852 Funkce: vedoucí oddělení SŘ

25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 01.08.2014

26. Popis byl naposledy aktualizován
27. Datum konce platnosti popisu

Datum není stanoveno

28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Logo STaRS Městská knihovna Třinec - Logo Region Forum - Těšínské slezsko Euroregion - Těšínské slezsko Logo Czechpointu
 EVROPSKÁ 
 DATABANKA 
Město Třinec na facebooku